Український ідеал людини – це не вишивана сорочка, яку можна зняти і все ж таки залишитись українцем. Це те найкраще, що створив народ в розумінні властивостей людської особистості та її призначення.
          Грирогій Ващенко
 

В 2010 році на базі дошкільного навчального закладу №13 «Світлячок» було відкрито експериментальний майданчик за темою : «Формування громадянських якостей дітей дошкільного віку на матеріалах рідного краю».

Науковим керівником експериментального майданчика є асистент кафедри  дошкільної та початкової освіти Луганського національного університету імені Тараса Шевченка Стоєнна Олена Олександрівна.

Актуалізація теми експерименту

Розвиток сучасного суспільства, його політична та фінансова успішність залежить не стільки від економічних показників, скільки від особливостей ментальності та рівня розвитку самосвідомості суспільства. В Україні зараз гостро стоїть питання розвитку позитивних уявлень у дошкільників про світ та своє місце в ньому, уявлень про свою національну та культурну приналежність. Два важливих життєвих інститути є центрами передачі культурного досвіду минулих поколінь і формування сучасного – це родина і дошкільний заклад. Саме тут різноманітні культурні цінності створюються, сприймаються, змінюються, використовуються, накопичуються. В дошкільному закладі  в якості  соціально-історичного та культурно-відтворюючого суб’єкта виступає гармонійно та морально розвинена дитина. Дитина, що вибирає здоровий спосіб життя та вміє не тільки вписатися в навколишній світ, але й активно діяти в ньому, бути об’єктом своєї життєдіяльності. Саме тому вважаємо, що освітньо-виховна система дошкільного закладу повинна спиратися на етнографічно-краєзнавчі матеріали.

 

Освітньо-виховна система з формування громадянських якостей дошкільника ДНЗ №13 «Світлячок»

Велике значення в громадянському вихованні дошкільників відіграє формування громадянських якостей дитини. За визначенням О.В. Сухомлинської до громадянських якостей відносяться: любов до свого   народу,   краю,   вітчизни,   толерантність,   демократизм, громадянська самосвідомість, громадянська гідність, громадянський обов'язок, громадянська відповідальність, громадянська мужність, громадянська діловитість, працелюбність, повага до законів держави, чужої думки тощо.

В дошкільному дитинстві формування громадянських якостей розглядається з точки зору осягнення дитиною своєї приналежності до нації, її культури та традицій. В основі лежить процес ідентифікації, який пов'язаний з об’єднанням себе з іншою людиною або групою людей шляхом встановлення емоційного зв’язку та прийняття цінностей, норм, взірців поведінки як особистих. Ідентифікація – складний процес, який неможливо в повній мірі реалізувати по відношенню до дітей дошкільного віку. Під час побудови системи формування громадянських якостей  необхідно враховувати можливості вихованців. Тільки в старшому дошкільному віці у дитини починають формуватися уявлення про свою національну ідентичність, які є фрагментальними, розрізненими. Саме тому виховна система щодо формування громадянських якостей  побудована нами на емоційно-пізнавальному підґрунті. Вона органічно пронизує весь освітньо-виховний процес, а технології забезпечують її реалізацію.

Громадянські якості проявляються через вчинки дітей у повсякденному житті. Тому педагогами і батьками приділяється велика увага змісту дитячої діяльності. Займаючись будь-яким видом діяльності, дорослі впливають на почуттєву сферу дитини, її моральні прояви, судження, відношення до однолітків, формують у неї початкове почуття любові до Батьківщини.

Кожен вид діяльності створює сприятливі можливості для формування громадянських якостей: під час занять вирішуються задачі з пізнавального розвитку дитини, в грі прищеплюються навички колективізму, в трудовій діяльності – повага до людей праці, працелюбство, організованість, почуття відповідальності та обов’язку.

Концепція освітньо-вихованої системи щодо формування громадянських якостей дітей дошкільного віку

Концепція виховної системи щодо формування громадянських якостей дітей дошкільного віку на матеріалах рідного краю побудована нами на теорії А.В. Запорожця про ампліфікацію розвитку особистості дитини. Дошкільне дитинство – час становлення особистості. Усвідомлюючи своє «Я», отримуючи найважливіші компоненти «я – концепції» (мої цінності та прагнення), дитина прагне впливати на ситуацію, активно вступати у відношення «я та інші». В старшому дошкільному віці у дітей формується здатність до соціальної мотивації поведінки, спроби орієнтуватися на оцінки соціального оточення, що важливо для виховання особистих якостей моральної спрямованості.

Дошкільник розвивається в діяльності, і чим вона різноманітніша, тим краще реалізуються його потенційні можливості.

В основу виховної системи дошкільного закладу покладено принципи: гуманізму, діяльністного підходу, інтеграції, культуро відповідності, інтеркультурності.

Виховна система реалізує наступні функції:

- смислоутворення – визначає сенс існування і діяльності суб’єктів виховного процесу в соціокультурному середовищі дошкільного закладу;

- інтеграція – об’єднання в одну систему всіх видів діяльності в дошкільному закладі;

- регулювання – упорядкування впливів зовнішнього середовища і суб’єктів виховного процесу;

- технологізація – забезпечення досягнення мети виховання, перетворення життєдіяльності дошкільного закладу у послідовні дії.

Цінісно-смисловим ядром виховної системи є комплекс ціннісних орієнтирів, які виникають в результаті узгодження життєвих цінностей вихованців, педагогів, батьків, соціальних партнерів.

Мета: побудувати освітньо-виховну систему, яка забезпечує формування громадянських якостей у дітей дошкільного віку.

Виховна система роботи дошкільного закладу щодо формування громадянських якостей дошкільників дозволяє вирішити наступні задачі:

1. Забезпечення мотивації у вихованців до отримання знань (про сім»ю, дошкільний заклад , місто тощо) та формування моральних цінностей.

2. Організація діяльності, яка сприяє становленню суб’єкта.

3. Формування соціальних норм поведінки:

- взаємодія з однолітками та дорослими на основі людяності, справедливості тощо;

- толерантність;

- вірне відношення до праці, суспільства, своїх обов’язків вдома та д/з;

- культура поведінки в суспільних місцях;

4. Зміцнення взаємозв’язку батьків, соціальних партнерів  з педагогічним колективом на основі інтерактивних форм заохочення до громадянського виховання дітей.

5. Модернізації освітнього процесу в дошкільному закладі.

 Очікуваний результат:

1. Діти виявляють інтерес до минулого та сьогодення рідного міста.

2. Володіють етнографічно-краєзнавчі  знаннями.

3. Сформована соціальна компетентність дошкільника

4. Творча співпраця батьків та соціальних партнерів з педагогами ДНЗ сприяє збереженню традицій і звичаїв та забезпечує духовну спадкоємність поколінь.

5. Дошкільний заклад – є специфічним соціокультурним, культуро формуючим та культуро розвиваючим середовищем, відкритим для контактів з іншими закладами та організаціями.

Зміст освітньо-виховної системи ДНЗ №13 «Світлячок»

Вирішуючи завдання формування громадянських якостей дитини в нових соціально-історичних та культурних умовах нами створена багатоаспектна модель дошкільного закладу. Вона побудована з урахуванням таких необхідних складових, як вплив на дитину не тільки дошкільного закладу, але й суспільства, родини, однолітків. І всі ці складові знаходяться в постійній взаємодії. Діяльнісна модель дошкільного закладу представлена нами як взаємодія трьох ключових компонентів: внутрішні ресурси дошкільного закладу, зовнішні освітні організації, батьки та соціальні партнери. Всі ці складові формують поле соціальної практики дошкільників

Розглянемо означені компоненти докладніше.

Внутрішні ресурси  включають елементи, які безпосередньо впливають на формування громадянських якостей дошкільника в межах дошкільного закладу.

Основоположною ланкою як під час занять, так і в системі додаткових послуг є  розвиток громадянських якостей дошкільників. 

При цьому суттєву роль, на нашу думку, має планово-організаційній робота педагогів.

Так, зміст громадянського виховання в дошкільному закладі визначається основними регламентуючими документами: діюча нормативно-правова база державного, обласного та міського рівнів, концепція розвитку д/з, програма розвитку д/з, річний план роботи д/з.

Це основні інструктивно-методичні документи, на які спираються всі педагоги при розробці різних видів планування.

Загальна організаційна модель освітньо-виховного процесу представлена в схемі 3.

Орієнтуючись на означену модель, педагоги здійснюють перспективне та щоденне планування освтньо-виховної роботи у вигляді тематичних проектів. Беручи за основу тематичне плануванняя запропоноване О.О.Стоєнною, педагогами розроблено систему взаємопо»язаних проектів різної тривалості (місяць, 2тижні, 1 тиждень)

 

Освітні проекти включають такі  напрямки:

- організація роботи з дітьми (відповідно до видів діяльності)

- взаємодія з сім»єю

- гурткова робота

- співпраця із зовнішніми організаціями.

Форми взаємодії педагога з дитиною включають організовані форми та за ініціативою дітей. Традиційні види спеціально організованих занять, свят та розваг доповнюються наступними видами діяльності:

  • Розгляд фотоальбому: «Шахтарськ – моя Батьківщина», «Видатні місця нашого міста»
  • Створення фотоколажу:  «Я і моє місто», «На відпочинок всією сім»єю», «Традиції моєї родини» тощо
  • Зустрічі з робітниками підприємств міста: робітниками заводу «Омфал», працівниками Шахтарського хлібного заводу тощо
  • Виготовлення рекламних плакатів:  «Здоровим дітям – корисну їжу», «Слід моїх батьків в житті міста Шахтарська» «Природа підкаже», «Моя домашня майстерня» тощо
  • Інтерв’ю – проект «Якщо б я був мером нашого міста».
  • Складання творчих оповідань: «Світ сімейних захоплень»; «Коли я буду мамою;  «Як я допомагаю вдома» тощо
  • Музично-конкурсні програми: «Моя дитина – найкраща» (презентація моделей сучасного одягу з елементами національного за участю батьків), «Танці різних народів» тощо.
  • Традиції групи

 

З метою поглиблення роботи щодо формування громадянських якостей педагогами розгорнуто широку гурткову роботу, що сприяє найбільш ранньому виявленню індивідуальних особливостей дитини і, в подальшому, максимальному  підвищенню та стимулюванні її креативності. Гурткова робота організована так, що дитина, яка виявила здібності або інтерес до будь-якого виду  діяльності, не залишається без уваги педагогів. В дошкільному закладі функціонують 3 гуртка: „Струмочок” – гурток ритмопластики, „Веселкова палітра” – гурток із зображувальної діяльності, „Граємо в англійську” – гурток з ознайомлення з англійською мовою.  Провідною метою всіх гуртків є різні аспекти громадянського виховання.

Вихованці гуртків є активними учасниками різноманітних конкурсів мистецького характеру:

1. ІІ Міжнародний фестиваль мистецтв «Перлини талантів» - Гран прі фестивалю (м.Горлівка, 2011 рік)

2. ІІІ Міжнародний фестиваль мистецтв «Перлини талантів» - 1 місце в номінації народний танок (м.Харцизк, 2011 рік)

3.Міський фестиваль дитячої творчості «Сонячне коло»  - 1 місце (2011 рік)

4. Міський фестиваль вокально-хореографічної творчості «Весняний диво грай» - 1 місце (2010-2011 рік).

Результати роботи педагогічного колективу щодо впровадження виховної системи були продемонстровані під час таких заходів:

  • Показ розваги «Українські вечорниці» для завучів шкіл в межах зонального семінару  з питань наступності в роботі між ДНЗ та ЗОШ щодо естетичного розвитку дітей. (вихователь Носуленко Н.О., 2010 рік)
  • Семінар для керівників та методистів дошкільних навчальних закладів за темою: „Система роботи дошкільного навчального закладу щодо формування естетичної компетентності дітей та розвитку творчої особистості засобами інноваційної діяльності педагогів” (2009 рік)
  • Презентація досвіду роботи в рамках роботи міського клубу для методистів «Діалог» за темою: «Подорож картинною галереєю українського мистецтва» (вихователь Носуленко Н.О., 2010 рік)
  • Семінар-практикум для музичних керівників та вихователів міста  «Сприймання дітьми етнічної музики як потужний засіб формування громадянської компетентності дітей дошкільного віку» (музичний керівник Суходольська С.О., 2011 рік)
  • Педагогами проведено серію практичних занять для слухачів курсів підвищення кваліфікації за темою: «Розвиток творчих здібностей дошкільників в процесі ознайомлення з українською культурою» (2011 рік).

У здійсненні стабільності роботи дошкільного закладу, досягненні ефективності впровадження виховної системи суттєва роль відводиться методичній діяльності педагогічного колективу.

Організаційно-методична робота проводиться за трьома напрямками:

² серед колективу з педагогічним складом д/з,

² з педагогічної освіти батьків 

² з організації зовнішньої методичної діяльності д/з.

Серед колективу проводиться методична робота, що спрямована на засвоєння прийомів самопідготовки з орієнтацією на розширення „поля професійного використання” фольклорного матеріалу: тренінги, що складаються з інтерактивних завдань; семінар-практикум; робота творчої групи, педагогічні ради  тощо.

Організаційно-методична робота з батьками спрямована на інтелектуальну педагогізацію батьків на базі андрогогічної моделі  освіти, зміцнення взаємозв’язку батьків з педагогічним колективом на основі інтерактивних форм заохочення.

В дошкільному закладі проводяться: Дні відкритих дверей, постійно діючим є дискусійний клуб «У сімейному колі», впроваджено День добрих справ,  сумісні виставки робіт дітей та батьків, сімейні газети, постійно працює «Сімейна скринька» тощо.

Колектив дошкільного закладу проводить широку зовнішню методичну діяльність в місті. Дошкільний заклад на міському рівні є опорним із музичного розвитку дошкільників, відкрито стажерський майданчик для студентів ШПУ.

Метою роботи дошкільного закладу із зовнішніми освітніми організаціями є створення єдиного освітнього поля, забезпечення наступності у формування громадянських якостей дітей.

 

Співпраця дошкільного закладу із соціальними партнерами не обмежується вирішенням питань щодо покращення матеріального забезпечення. Педагоги та вихованці дошкільного закладу приймали участь в громадському проекті щодо відродження народної обрядовості «Український рік в традиціях та звичаях». В рамках проекту разом із робітниками управління пенсійного фонду України в місті Шахтарську, вихованцями Шахтарської Школи мистецтв та ЗОШ №18 проведено цикл розваг та концертів народознавчого спрямування:

- Вхідчини (на базі ЗОШ №18)

- Покрова (на базі ДНЗ №13 «Світлячок»)

- Різдвяний вертеп (на базі УПФУ)

- Весела Масляна (на базі ДНЗ №13 «Світлячок»)

 - Жінка – берегиня роду (на базі ЗОШ №18)

- День пам’яті (на базі ДНЗ №13 «Світлячок»)

Означені спільні заходи фольклорного спрямування не тільки надають можливість сформувати у дошкільників такі людські чесноти як гостинність, щирість, щедрість, шанобливість, а й допомагають малечі осягнути зміст таких понять як рід, родина, Україна.

Завідуючий ДНЗ №13 «Світлячок» С.О. Суходольська

 

 

 

© Dnz13-svetlyachok

Конструктор сайтов - uCoz